Seram! Hanya tengok boarding pass,rupanya orang boleh godam data kita

0
531

Kalau nak diikutkan, boarding pass ini hanyalah kertas tiket yang kita tak rasa penting langsung. Jadi, lepas naik sahaja kapal terbang. Mesti kita dah tak hairan nak letak mana boarding pass itu. Ramai yang campak saja dalam tong sampah atau tertinggal dekat meja makan.

Tapi, kalau korang nak tahu. Rupanya boarding pass ini bahaya tau kalau ia berada di tangan orang yang salah. Sebabnya, data dan maklumat kita ada dekat sana.

Mereka boleh sahaja guna data kita yang ada dekat pass itu untuk tujuan yang bukan-bukan. Hanya dari sekeping tiket boarding pass itu, mereka boleh dapat maklumat macam nombor telefon dan alamat rumah.

Apalagi, bolehlah diorang suka hati ubah tempat duduk, batalkan penerbangan. Ini kerana, korang boleh tukar PIN dan maklumat perjalanan dalam laman web yang hanya memerlukan nama dan barkod yang ada di boarding pass. Seram kan?

Benda yang paling merisaukan ialah diorang guna data korang untuk tujuan yang membabitkan jenayah antarabangsa. Apalagi, tak fasal-fasal korang kena panggil soal siasat dan dilarang naik pesawat langsung. Tak boleh nak pergi travel.

Jadi, cara terbaik ialah korang bakar sahaja boarding pass korang. Bukan itu sahaja, hentikan tabiat tanggap gambar boarding pass dekat laman sosial. Semua itu bahaya okes!

Cara lain yang korang boleh buat ialah macam sis, sis akan simpan boarding pass lekat atas board dalam bilik. Sis memang sentimental sikit orangnya. Tak kisahlah, asalkan data peribadi sis selamat. Hiks.

Sumber: abc123

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here